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  • Engaging users to increase usage of climate-friendly means of transportations by applying gamification in mobility platforms – Empirically evaluating common patterns and concepts of gamification in mobile apps and developing a design guideline

    Gamification is used to enhance user engagement, as well as loyalty of users. Further, gamification plays an increasing role in engaging users to use climate-friendly means of transportations (i.e. public transport, shared assets, …) as one small building block towards achieving climate targets. In Germany, various mobility platforms (Mobility as a Service, MaaS) by public transport providers exist, but none of these contain large-scale gamification for multiple transportation means that are available in most German cities (e.g. Bike-, E-Scooter-, Car-sharing, public transport, own bike or car, …). In this thesis, we want to analyse gamification attempts in (a) mobile applications in general and (b) mobility-based applications (i.e., all types of mobility). From these, we extract common patterns and concepts. By designing and conducting a survey, we collect quantitative data to evaluate these patterns and concepts. We extend the insights of the survey results with qualitative data from interviews. Then, we compare various patterns and concepts based on our quantitative and qualitative data, to conclude our thesis with a design guideline for integrating gamification into (MaaS) mobile applications.

    Verbesserung des User-Engagements zur Steigerung der Nutzung klimafreundlicher Verkehrsmittel durch Anwendung von Gamification in Mobilitätsplattformen – Empirische Evaluation gemeinsamer Muster und Konzepte von Gamification in mobilen Anwendungen und Entwicklung eines Gestaltungsleitfadens

    Gamification wird eingesetzt, um das Engagement und die Loyalität der Nutzer zu erhöhen. Darüber hinaus spielt Gamification eine zunehmende Rolle, wenn es darum geht, Anwender zur Nutzung umweltfreundlicher Verkehrsmittel (z.B. öffentliche Verkehrsmittel, Shared Assets, ...) zu motivieren. In Deutschland gibt es verschiedene Mobilitätsplattformen (Mobility as a Service, MaaS) von ÖPNV-Anbietern, aber keine davon enthält übergreifende Gamification-Ansätze für mehrere Verkehrsmittel, die in den meisten deutschen Städten verfügbar sind (z.B. Fahrrad-, E-Scooter-, Carsharing, ÖPNV, eigenes Fahrrad oder Auto, ...). In dieser Arbeit wollen wir Gamification-Ansätze in (a) mobilen Anwendungen im Allgemeinen und (b) mobilitätsbasierten Anwendungen (d.h. alle Arten von Mobilität) analysieren. Darauf aufbauend stellen wir gemeinsame Muster und Konzepte fest. Durch den Entwurf und die Durchführung einer Umfrage sammeln wir quantitative Daten, um diese Muster und Konzepte zu bewerten. Wir erweitern die Erkenntnisse aus den Umfrageergebnissen mit qualitativen Daten aus Interviews. Anschließend vergleichen wir die verschiedenen Muster und Konzepte auf der Grundlage unserer quantitativen und qualitativen Daten, um unsere Arbeit mit einem Gestaltungsleitfaden für die Integration von Gamification in mobilen (MaaS) Anwendungen abzuschließen.

     

    Eignung: MSc, BSc
    Ansprechpartner: Moritz Maleck
    Status: In Bearbeitung