MSc, BSc
תקציר יחידת-הוראה
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Engaging users to increase usage of climate-friendly means of transportations by applying gamification in mobility platforms – Designing, Prototyping and Evaluating a gamification approach
Gamification is used to enhance user engagement, as well as loyalty of users. Further, gamification plays an increasing role in engaging users to use climate-friendly means of transportations (i.e. public transport, shared assets, …) as one small building block towards achieving climate targets. In Germany, various mobility platforms (Mobility as a Service, MaaS) by public transport providers exist, but none of these contain large-scale gamification for multiple transportation means that are available in most German cities (e.g. Bike-, E-Scooter-, Car-sharing, public transport, own bike or car, …). In this thesis, we want to analyse gamification attempts in (a) mobile applications in general and (b) mobility-based applications (i.e., all types of mobility). Based on these findings, we want to design a concept for gamification in MaaS-applications, and then prototype and evaluate these. We want to apply the extended model of human-centred design by Jokela. The thesis will then contain the conceptual foundations, the concept, the implementation (i.e., the prototype), the evaluation, and a description of the process towards the proposed solution.
Verbesserung des User-Engagements zur Steigerung der Nutzung klimafreundlicher Verkehrsmittel durch Anwendung von Gamification in Mobilitätsplattformen – Design, Prototyping und Evaluierung eines Gamification-Ansatzes
Gamification wird eingesetzt, um das Engagement und die Loyalität der Nutzer zu erhöhen. Darüber hinaus spielt Gamification eine zunehmende Rolle, wenn es darum geht, Anwender zur Nutzung umweltfreundlicher Verkehrsmittel (z.B. öffentliche Verkehrsmittel, Shared Assets, ...) zu motivieren. In Deutschland gibt es verschiedene Mobilitätsplattformen (Mobility as a Service, MaaS) von ÖPNV-Anbietern, aber keine davon enthält übergreifende Gamification-Ansätze für mehrere Verkehrsmittel, die in den meisten deutschen Städten verfügbar sind (z.B. Fahrrad-, E-Scooter-, Carsharing, ÖPNV, eigenes Fahrrad oder Auto, ...). In dieser Arbeit wollen wir Gamification-Ansätze in (a) mobilen Anwendungen im Allgemeinen und (b) mobilitätsbasierten Anwendungen (d.h. alle Arten von Mobilität) analysieren. Basierend auf diesen Erkenntnissen wollen wir ein Konzept für Gamification in MaaS-Anwendungen entwerfen, dieses prototypisch umsetzen und evaluieren. Dabei wollen wir das erweiterte Modell des human-centred design von Jokela anwenden. Die Arbeit wird dann die konzeptionellen Grundlagen, das Konzept, die Umsetzung (d.h. den Prototyp), die Evaluation und eine Beschreibung des Prozesses hin zur vorgeschlagenen Lösung enthalten.
Eignung: MSc, BSc Ansprechpartner: Moritz Maleck Status: In Bearbeitung